الخميس، 4 سبتمبر 2008

و التلج اجه..و راح التلج

لا ادرى بالضبط كم مضى من الوقت منذ رأيتك آخر مرة..فقد توقفت عن الحساب يوم توقفت عن البكاء رغم ان صورتك لم تفارقنى منذ ذلك الحين..فجأة وجدت تفاصيل اليوم حاضرة فى ذهنى كأننى اعيشها من جديد..اذكر كيف كنت و ماذا ارتديت..كيف غادرت انا مبكرا لسبب بدا حينها وجيها و لكن تفاهته تجلت واضحة الان...اذكره ضمن الكثير و الكثير من الاشياء التى وجدتنى اتذكرها عنك و عنى..
_ 1 _
فاكر يوم ما كنا قاعدين نسمع محمد نور بين المحاضرات على mp3 نسمة و فضلنا نعيد اغنيه (عادى) بتاع 600 مرة ؟ فاكرة اوى ان نسمة كانت هى السبب فى اننا حبينا الاغنيه..و يمكن كانت السبب فى اننا حبينا محمد نور اصلا..اليوم ده فضل فى بالى بعد اللى حصل كتير اوى و فضلت مده طويله مش قادرة اسمع لا الاغنية ولا محمد نور بسببه..
_ 2 _
فاكر يوم ما كنا بنتكلم عالماسينجر و كنت يومها انا متضايقه اوى و بسمع كارول سماحه (يا عذابى) فقررت انك تسمعها معايا؟ فاكر كمان انت ساعتها معرفتش تخلينى افك فقلتلى انك هتقعد تعيط معايا لحد ما انا ابطل عياط و بعت وشوش بتبكى كتير اوى لدرجة انى بطلت عياط فعلا وضحكت و فكيت؟
_ 3 _
فاكر اخر مرة اتكلمنا فيها عالماسينجر و حكيتلى انت عن حاجات كانت مضايقاك وخليتنى وعدتك انى مش احكيها لحد و فى الاخر قلتلى كده بالنص : " انا عايزك تبقى صديقتى الصدوقه.."
اللى انت متعرفوش انك كنت فعلا صديقى الصدوق من غير ما تطلب..كنت اخويا بجد..يمكن انا معرفتش اوصلك ده و ده شىء انا ندمانه عليه لحد النهاردة لكن ربنا عالم باللى فى القلوب..
*********************
انا بكتب ده و انا مش عارفه انت هتعرف ولا لأ..كل الحكاية انى حسيت انى عايزة اقولك "وحشتنى" بصوت عالى اوى..عارف؟ مرة بعد اللى حصل شفت واحد فى الشارع اتهيألى انه انت..كنت هجرى عليه و اخده بالحضن حرفيا للوهلة الاولى و بعدين فقت طبعا و افتكرت ان ده مستحيل يكون انت..بكيت كتيير اوى يومها..
عبد الرؤف..انا عمرى ما نسيتك ولا حتى يوم واحد..و على فكرة صورتك هى الwelcome note بتاعت موبايلى عشان كل ما افتحه اقرالك الفاتحه..و بقراهالك بعد كل صلاة و بدعيلك بالرحمة كتير..
انا مش هقول ان موتك كان صدمة ولا اننا عمرنا ما هننساك..اللى هقوله ان انت بموتك اخدت معظمنا معاك عشان الموجودين دلوقت ولا حد منهم زى ما كان قبل ما تسيبنا..و بالنسبالى انا..انا مفيش حاجة فى حياتى اثرت فيا و كنت قبلها بنى ادم و بعدها بنى ادم تانى قد موتك.. الله يرحمك يا صاحبى و بجد وحشتنى اوى..

هناك 4 تعليقات:

Eman Ahmad يقول...

ذكريات مستحيل ننساها
ساعات بندمع لما نفتكرها و ساعات بنبتسم لما نعيش من تاني أحداثها .. مليانا من الأفراح و الأحزان ياما و ياما .. و على اد ما هيه شايلة من التفاصيل مع الأحباب و الصحاب على اد ما بنعشقها و بنموت فيها ..



الله يرحم " عبد الرؤوف "
و يرحم جميع موتى المسلمين و المسلمات .. و يكون إن شاء الله المثوى الوحيد >> جنة الفردوس للجميع بإذن الله ..



*
*
*

تحياتي لذكرياتك الرائعة تلك ..

و >> كوني كما انتِ ..



أعذب تحياتي ..

Ganna Adel يقول...

moon mon
ربنا يتقبل منك و منى و يرحمه و يرحم جميع موتى المسلمين..
شكرا لمرورك و دمتى بكل ود

DoNyA يقول...

تعرفي بجد
عمري ما توقعت ان ذكرياتك دي كانت نهايتها فراق قاسي اوي كده

ربنا يرحمه يارب
ويصبر كل اللي بيحبوه
اللهم ارحم موتانا وموتي المسلمين وادخلهم جناتك يارب العالمين

Ganna Adel يقول...

donya
صدقينى ولا انا توقعت ابدا ان الفراق ممكن يكون بالشكل ده ولا بالقسوة دى..
ربنا يتقبل منا و يرحمه و موتى المسلمين جميعا..
ميرسى لمرورك