الأحد، 7 سبتمبر 2008

..............

" انا بصلى .. و بصوم .. و بعترف.. بس ما بحبكش .. انا خايف..خايف منك..
نفسى احبك..نفسى احبك زى ما تكون ابويا .."
الجملة طبعا مقتبسة عن محمود حميدة فيلم بحب السيما .. بعيدا عن اداء محمود حميدة اللى مايتوصفش فى الفيلم عموما و فى المشهد ده تحديدا..بص للجملة مجردة .. بعيدا عن اطار الفيلم و عن محمود حميدة و اداؤه.. اطلع بعينك فوق كده و اقراها تانى ..
حسيت بالوجع اللى انا بحسه لما بفكر فيها ؟ حسيت ببشاعه تحول اداء العبادة من خطوة تقرب العبد من ربه لمجرد انصياع اعمى لأوامر جرى العرف انها تتبع بدون مناقشه؟
حسيت بألم تحول العبد مع ربه لموظف حكومة؟ مش هوصفلك كتير فى موظف الحكومة لأن صورته التقليدية متعارف عليها ومعروفة ليك اكيد.. بنى ادم قرفان من عيشته و من اللى عايشينها معاه بيكروت اى حاجة و بيعمل كل حاجة من غير نفس..
اد ايه الموضوع بشع لما تكون مع ربك موظف حكومة..
حبيت قبل كده؟ اكيد حبيت حتى لو كان حب عيال .. حتى لو كان مراهقة.. حتى لو كانت علاقة فاشله انتهت من زمان.. ارجع معايا بدماغك و ذاكرتك كده لأيام ما كنت بتحب.. قد ايه كان نفسك تقضى وقت مع اللى بتحبه..بتحس ان كل ثانيه بعيد عنه دى وقت ضايع..حابب تكون ليك مساحتك من الفراغ اللى بيكون كل عملك فيها انك تفكر فى حبيبك..تفتكر كلامه و تراجع تفاصيله..تدور عاللى هو بيحبه و تعمله..فاكر اد ايه كان ممكن تعمل حاجة انت مش حابب تعملها لمجرد انك ترضى حبيبك؟ و اد ايه كان ممكن تبطل حاجات بتحبها اوى لمجرد انها بتضايقه؟.. فاكر كنت بتبقى ملهوف ازاى عشان تقابله؟ ازاى مش عايز الوقت يعدى و انت معاه؟احساس ان مجرد هو كفايه و ان الناس وجودهم مكمل شكلى للحياة..الهدف من وجودهم انك تلاقى حد تحكيله عن اللى انت حاسس بيه لأنه اكتر من انك تحتفظ بيه لنفسك و تسكت.. الكلام الحلو و الهدايا..اكيد مش انا اللى هقولك يعنى..
اسيبنى منك انا شويه و اتكلم عن نفسى؟ انا نفسى احس كده ناحية ربنا..احس انى بحب ربنا فعلا.. انى بصلى عشان انا نفسى اقف بين ايدين ربنا مش عشان مدخلش النار..اقعد لوحدى افكر فى ربنا اد ايه هو كبير.. اد ايه هو رحيم..اناجيه و اشكيله من اى حاجة مضايقانى .. بل يبقى مجرد حبى ليه سبب كافى عشان تتلاشى كل الحاجات اللى مضايقانى .. يتحول اتباع اوامره و البعد عن نواهيه من مجرد روتين الهدف منه تجنب عذاب محتمل لمتعه حقيقية برضى فيها حبيبى و بعمل اللى يحبه و ببعد عن اللى يغضبه..نفسى اقرا القرآن عشان ده كلام حبيبى اللى بحب اقراه و اسمعه و اعيده على نفسى و على الناس مش عشان انا المفروض اقرا قرآن..قيس على كده كل الفروض و كل اوجه العبادة..
اللى انا بقوله ده فيه تجاوز او تطاول؟ معتقدش .. هل انا كده بتجاوز حدودى ك" مخلوق" بالنسبة للى خلقه؟ بردو معتقدش.. كتبت الكلام ده ليه؟ يمكن عشان اواجه نفسى بحاجه بحاول انكرها من زمان .. و الحاجة دى هى السبب فى انى دايما ببكى .. فى فيلم بحب السيما.

هناك 6 تعليقات:

Nabil يقول...

كل سنه وانت طيبه
انا قرات موضوعك وعجبنى كالعاده
بس عل فكره
في العباده لازم الحب يختلط بالرهبه حتى لانقع في فخ "الاجتراء"
قال تعالى((يحبهم ويحبونه))
قال تعالي((اياى فارهبون))
تحياتى

Ganna Adel يقول...

نبيل:
و انت طيب
و معاك حق فى اللى قلته و شكرا لمرورك :)

DoNyA يقول...

موضوع حلو اوي اوي علي فكره
متهيألي كمان ان الحب ده لازم يكون مصحوب بخشوع اكتر منه خوف ورهبه لان الخوف ممكن يكون السبب الوحيد اللي يخليكي تطيعي الخالق انما الحب المجرد هو الشيء الوحيد اللي مفهوش اي اقاويل تانيه غير انك بتعملي الصح علشان بتحبي ربك

يارب كلنا في الشهر الكريم ده نوصل لمرحله الحب والعتق من النار

وكل سنه وانتي طيبه

" تنويه
مدونتك رااااااااااااااائعه بل واكثر

Ganna Adel يقول...

donya
اولا: ميرسى لمرورك جدا و نورتى المدونة
ثانيا: اكيد عندك حق فى اللى بتقوليه و يا رب فعلا نوصل كلنا للمرحلة دى فى الشهر المبارك ده..و كل سنه و انت طيبة :)
دمتى بود

ihapoof يقول...

يااااااااااااه
البوست ده حلو أوى .. أوى .. متتخيليش أنا فرحت قد أيه لما لقيت حد عنده نفس المشكله دى
" موظف حكومى مع ربنا "
تعبير رائع عن الحاله دى ..

لو لقيتى حل والنبى أبقى قوليلى :)

u r so sensitive

nice blog

Ganna Adel يقول...

اكيد لو لقيت حل هقولك :)
ميرسى لمرورك و دمت بود