الثلاثاء، 28 أكتوبر 2008

لأنى اذا مت أخجل من دمع أمى..

تشاجرت معه فى الصباح رغم اننى لم ازد فى حديثى اليه عن " انا نازلة .. سلام عليكم" حيث يبدو انه بيت النية للشجار منذ امس..الشجار كالعادة حول المال الذى احتاجه دوما لزوم طلبات الاسياد كما اسمى طلبات المدعوقة الكلية .. و الذى يرى هو دوما انه ضربا من الرفاهية يمكن تأجيله.. بل والاستغناء عنه ان امكن .. لم اتمكن من اخفاء نبرة الغضب التى تسللت الى صوتى بمجرد ان قررت ان اكف عن الصمت و ارد عليه..
تشاجرنا اذن - ولا جديد فى ذلك - و لم اذهب الى الكلية يومها و بقيت فى المنزل .. و بقيت هى - حبيبتى الصغيرة السمراء التى تشاركنى هذا العناء و هى مغلوبة على امرها لا تملك منه شيئا - بقيت معى و لم تذهب الى عملها..لتحول دون تفاقم الوضع.
وصلت الامور بيننا- انا و هو - الى نقطة اللا عودة فقررت ان الاوان قد آن لمغادرة البيت للأبد .. بعد ان قطع هو كل طرق التفاهم كما اتضح ان ازمته المادية لن تمكننى من انهاء دراستى على الوجه الذى ارضاه .. و همجية اسلوبه لن تسمح باستمرار الحياة معه تحت سقف واحد.
اخبرتها على ما انتوى حتى لا تتساوى به عندما يفاجأ بمغادرتى الى غير عودة .. دمعت عيناها ثم انخرطت فى البكاء عندما شعرت باصرارى.. فجعلتنى دموعها اهدأ قليلا .. و كلمة واحدة قالتها ثنتنى عن عزمى تماما .. جلسنا نبكى و نرتجف حتى غادر ..و ارتدينا ملابسنا بعد ان اقنعتنى هى بالذهاب معها " عايزة اعمل كام مشوار مادام مروحتش الشغل .. ومش عايزة ابقى لوحدى " ثم ابتسمت قائله " و هجيبلك ايس كريم يا ستى تعالى باه" فوافقت..
فى الشارع سرنا و للمرة الاولى منذ متى لا اذكر امسكت يدى و شدت عليها طوال الطريق و خطر لى و كأنها تخاف ان اترك يدها و اهرب .. و شدت عليها اكثر اثناء عبور الطريق.. فابتسمت للخاطر ابتسامة لم تفهمها هى .. و امام" شبراوى" قررت انا ان افسد حميتها و اجبرها ان تشاركنى سندويتشات الفول و الطعمية رغما عنها .. و حبسنا بميراندا لى و البيريل لها - فهى لا تشرب الصودا - فشعرت بالقليل من التحسن ..
استكملنا جولتنا بين البنك و السوق و امام الفاترينات فى روكسى حيث كانت لنا وقفات مطولة .. وشعرت ان الامر افضل من ان يستمر هكذا وسرعان ما صدق ظنى و اضطررنا ان نذهب اليه فى مكان عمله لنعطيه اوراق نسيها فى اوج ثورته .. بعد مكالمة لا تقل سخافة عن مجريها تنبهنا الى تأخرنا عليه فى السوق و لمحت اثر مكالمته دمعه فى عينيها فاحتضنتها و سرنا فى صمت بعد ان صرت انا من تمسك بيدها و تشد عليها..
وصلنا و انجزنا مهمتنا و غادرنا و كأن حملا ثقيلا قد سقط لتوه من على كاهلينا .. فسرنا ضاحكتين نتحدث عن اشياء شتى .. كانت السحب فى السماء توحى بامطار وشيكة .. فرحت انا - فانا اعشق السير تحت الامطار - بينما تمنت هى ان يخيب ظنى و تعدل السماء عما انتوت.
اشترت لى الايس كريم المتفق عليه و اشترت لنفسها واحدا و سرنا محملتين بالاكياس .. نأكل الايس كريم و نثرثر و نضحك حتى وصلنا الى المحطة .. ميكروباص ما اشار لنا و كان خاليا فركبنا..و سرعان ما هطلت الامطار فاغتظت انا و ضحكت هى كثيرا .. و لكن سرعان ما انقلبت الايه حين تبين ان الميكروباص " مبيعديش من عندنا ".. نزلنا ضاحكتين و الايس كريم و الاكياس و الامطار جعلت منظرنا اكثر اثارة للضحك .. ثم قررت هى ان " نحترم نفسنا باه و ناخد تاكسى" و سرعان ما كنا فى البيت ..
جنه - وهو اسمها ايضا - حبيبتى الصغيرة السمراء .. شكرا لحبك فهو مروحة و طاووس و نعناع و ماء .. و غمامة وردية مرت مصادفة بخط الاستواء

هناك 9 تعليقات:

ابراهيم يقول...

قصة جميلة ولكن البحث من اصعب الاشياء التي نمر بها
ادعوكي لزيارة مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا

ihapoof يقول...

the title is so sensitive ..

and the post is so warm and friendly

nice blog .. i will come back soon :)

Nabil يقول...

انا الحقيقه مش عارف اقول ايه...

انا قرات الموضوع اكثر من مره...

الاحاسيس معقده...وبحاول اقنع نفسى انه خيالى ...بس مش عارف

ياريت ميكونش ده حقيقى يكون خيال...ان المشاكل توصل لحد تسيبى البيت

حتى لو خيال يبقى خيال قاسى جدا

بس عايز اقولك ان الحياه عادة صعبه ولازم تبقى قويه..

اصبر على ما كرهت تحظ بما*** تَهْوَى ، فما جَازِعٌ بمعذُورِ

إن اصطبار الجنين في ظلم الـ ***ـشاءِ أفضَى به إلى النُّور

ويارب الدنيا تديك وشها الحلو
تحياتى ودعواتى

Unknown يقول...

دوامة من المشاعر انتابتنى و أنا أقرا كلماتك محملة بمرارة حتى فى لحظات السعادة البسيطة التى تمر سريعا
يارب يكون مجرد بوست

Ganna Adel يقول...

ابراهيم:
اهلا بيك فى البلوج و هطب عليك فى مدونتك فى أقرب فرصة و ان شاء الله يدوم التواصل..

ihapoof :
ميرسى على تعليقك اوى و تشرف فى اى وقت :)

nabil :
للأسف يا نبيل البوست حقيقى مش خيال و للأسف فكرة سيبان البيت كانت اول ما تبادر الى ذهنى لكن امى باه ربنا يباركلى فيها لفتت نظرى لحاجات كتيرة منعتنى انانيتى من انى احطها فى عين الاعتبار فتراجعت..
دعواتك معايا بأه :)

just me :
اذا كانت المرارة حتى فى لحظات السعادة هى اللى وصلك من البوست تبقى فهمتيه صح للأسف..و زى ما قلت مكنش مجرد خيال للأسف ده حصل فعلا ..
سررت بمرورك :)

غير معرف يقول...

يسعد مساكي يا جنة
معلش اتأخرت شوية عن مدونتك الجميلة المجنونة (: ... كانت ايام عصيبة فامتحانات الباطنة ومش باقي غير الشفوي ... دعواتك معانا

بس بجد كدة بقيتي manifest schizophrenia هههههههه

انا حاسس بالإحساس اللي انتي حاسة بيه وقلبي معاكي ، ويمكن مريت بظروف زيك من ناحية والدي ، لكن بالطبع انتي اصعب لأنك بنت

ومريت كمان بمرحلة الشيزوفرينيا اللي انتي عايشاها ، وبقيت اعيش مع نفسي واكلم نفسي ، كنت بقعد فترات طويلة اكلم نفسي قدام المراية ، وكمان كنت بحضن نفسي ، ولما اغيب عن نفسي شوية بوحشني (:

بس من فترة بدات اعمل اتزان نفسي وبدأت اتكيف مع الوضع المحيط ، وأهي ماشية وبتعدي

عن جد نفسي اساعدك وحاسس اني ممكن اساعدك
ويا سلام لو تكتبيلي كام كابوس بتحلمي بيه(: وانا افسرهولك في مدونتي المتواضعة ... دي الدنيا تبقى جنة بجد (:

Ganna Adel يقول...

paradox :
ولا يهمك يا سيدى تآنس فى اى وقت و ربنا معاك و معانا جميعا و نطلع منها على خير يا رب..

فى الواقع مشاكل السيد الوالد مش وليدة الفترة دى الموضوع قديم و بعدين على فكرة المرة دى u missed the point عشان جنه اللى معايا فى البوست هى امى فعلا يعنى مش انا و نفسى لو كان ده اللى جه فى بالك :)

و بالفعل هى ماشية و بتعدى واللى قال ايام و بنعيشها صدق..

والله يخلك على الرغبة فى المساعدة بس انا مش بفتكر احلامى نهائى..قليل اوى لما بصحى فاكرة حلمت بايه وعموما يوم ما افتكر هتكون اول العارفين :)

غير معرف يقول...

ganna bgd ana msh 3rfa a2olk aaaa
el topic more han wonderful
keep it up my girl...bas isa el stories ely gaia full of happines

Ganna Adel يقول...

misho 7abebtyy :
نورتى يا فندم و اخجلتم تواضعنا
دعواتك اللى جاى يكون احسن :)