السبت، 2 أغسطس 2008

مش محتاج اتوب

سارت الى جواره عاقدة ذراعيها على صدرها ناظرة الى الطريق امامها نظرة لا تخلو من التحدى بينما سار هو واضعا يديه فى جيبه ترتسم على وجهه لا مبالاة و ضجر لا تخطئها العين ليبدو المنظر لمن يراهما من بعيد و كأنها تريد ان تصفعه و تتركه و تذهب و لكنها لا تفعل لحسن حظه- او لسوئه.
- " مش محتاج اتوب..حبك مش ذنوب ولا عشقك خطية..خطيييااااا"
خرجت منه بتلقائية غير مدرك انه بذلك فتح على نفسه ابواب الجحيم :
- " لأ يا اسامة حبنا ذنوب و مفيش حد مش محتاج يتوب" قالتها بحدة من يريد ان يفتعل شجار.. تظاهر بأنه لم يسمع شيئا و تابع بنفس الهدوء :
-" انا محتاج ادوب قلب و روح و توب يا اجمل حاجة فيا..فيااااا"
-" اسامة احنا وضعنا ده يتسمى ايه؟ بقالنا اكتر من سنه مع بعض من غيرارتباط رسمى"
- " انا محتاج اصلى و اشكر ربنا.. يا اجمل شىء حصلى من مليون سنه..مش محتاج اتووووب"
- " بمناسبة الصلاة انا و انت الحمد لله نعرف ربنا..بنصلى و بنقرا قرآن و ملتزمين ف لبسنا الى حد ما..يبقى كوننا بنخرج مع بعض من سنة و شوية ده ايه غير ازدواج فى مقاييسنا؟ احنا كده بناخد اللى يعجبنا من الدين و نسيب اللى ميعجبناش؟ "
- " مش محتاج خضوع ولا حزن و دموع و حاجات مؤلمة.. انا محتاج براح و ابقى بميت جناح وألمس السما.."
- " انا عارفة ان احنا الحمد لله من ساعة ما التزمنا و احنا بنحاول نقلل الحاجات الغلط اللى بنعملها بس ده بردو مينفيش ان علاقتنا لسه حاجة غلط و الدليل على كده ان اهلنا ميعرفوش عنها حاجة و انا تعبت من احساس اللى عامل عملة ده"
- " مش محتتاج سنين اتعذب حنين وللا اموت شقى .. انا محتاج ابوح فيكى الروح تروح حب و معشقة.. مش محتاج اتوب..اتوووووووب"
- " بص انا شايفة ان يا اما تيجى تكلم بابا قريب يا اما نبعد عن بعض مده لحد ما ظروفك تسمح انك تيجى تتقدم و لو لينا نصيب مع بعض اكيد هنبقى لبعض و كمان عشان ربنا يباركلنا فى علاقتنا و حبنا يفضل على طول لو كان لينا نصيب و كملنا..قلت ايه؟ "
- " قلت انك بتستهبلى.. عايزانى اروح لأبوكى اقوله ايه؟ اقوله يا عمى انا قد بنتك ومعاها ف الكليه.. باخد مصروفى من اهلى و يا ريته مكفينى اصلا و عايز اتجوز ؟ و على فكرة حضرتك انا معنديش شقة ولا مهر ولا اهلى هايساعدونى بمليم.. و بعدين تعالى هنا قوليلى ايه اللى شايفاه غلط فى حوارنا؟ بنتقابل كل مييت سنه مرة.. موبايلات و ف اضيق الحدود و مفيش كلام بالليل.. نت هما ساعتين ف اليوم و بنقضيهم بى رايت باك.. انا ولا محصل ابقى مرتبط ولا ابقى سينجل.. و مش حاسس انك جنبى و مش حاسس بحبك ليا.. انا اللى تعبت مش انتى.. ده حرام .."
- " هاا قلت ايه؟ "
نبهه صوتها ان كلمه لم تغادر ذهنه و انه لم ينطق بشىء مما اعتمل فى رأسه.. نظر اليها نظرة طويلة باحثا فيها عن تلك الفتاه الرقيقة التى احبها يوما و اعتقد انها ملاك ارسل اليه ليصلح من شأنه..عله يجدها تحت الوجه الصارم و العينين القاسيتين اللتين باتتا ترمقانه فى تحد كلما نظر اليها.. اطلق زفرة طويلة ثم نظر الى الطريق مرة اخرى هامسا : "مش محتاج اتوب..اتوووووووب"

هناك 7 تعليقات:

غير معرف يقول...

جامده بجد
الاغنيه أساسا من ساعه ما سمعتها وهي معلقه معايا
بس حسيتها مبالغ فيها
---
كان مقلب - م اللي بحبهم - ها قلت ايه ؟؟
--
الحبكه جامده اوي
تحياتي لنصك المضحك المحمل بلفسفه حيه من نبض الواقع
---
نصيحه مني للبطله تبعد عن البطل لأنها مش هتعيش ف أمان مع إحساس الخطأ
--
اما البطل فلازم يتوب من حبه ليها ويعيش حياته بعيد عن وجع القلب
سلام ودمتي بكل ود

Ganna Adel يقول...

الاغنيه من اكتر 3 اغانى عجبتنى فى الشريط و فكرتها لسه معلقه معايا :)
النص واقعى بسمعه و بشوفه و بتخيله لدرجة اصبح معاها التعبير عنه ضروره حتمية..
و بصراحه انا مع البطل( لأول مرة ف حياتى اكون مع البطل) بس مش قادرة اغلط البطله و مش مع انهم يسيبو بعض مسيرهم و مسيرنا نلاقى حل..
ميرسى لمرورك و دمت بكل ود
(على فكره انا اسمى جنه:] )

Unknown يقول...

تشابك الحوار مع الاغنية رائع
البطلة محقة و البطل لديه وجهة نظر تحترم
و يبقى الوضع معلق

Eman Ahmad يقول...

بجد بوست تحفة ..

ضم الواقعية في الفكرة الرئيسية و خفة الظل من أول كلمة لآخر كلمة و كمان مكتوب بطريقة جميلة جداً جداً ..


*
*
*

و زي ما قولتي حكاية عشاق بنشوفهم في اليوم بدل المرة ألف .., و يوم عن يوم بتزيد مشاكلهم و العقبات اللي بتسد طريقهم و بردة بيزيد حبهم لبعد و تمسكهم ببعض ..>> و عجبي ..

مش قادرة اقول ان البطل غلطان أو البطلة هيه اللي غلطانه ..>>
بس الأكيد إن همه الإتنين عندهم حق .. هيه من حقها ان حبها يكون في النور و بعلم اهلها و رضاهم .., و هوه من حقه انه ياخد فرصة علشان يكون نفسه في - بلد و زمن - كلمة مستحيل فيهم هينة اوووووووي ..


بس برده ارجع و اقول انهم لازم يحسموا امرهم .. بأي شكل كان ..>>
على الأقل لازم البطل يفهم انه لازم يتوب :)



*
*
*


جنة

بجد خلتيني أضحك من قلبي .. ^_^
البوست بتاعك روعة ..
و موهبتك - الواضحة - أروع و أروع ..

إسمحيلي إني أكون هنا في البلوج بتاعك من وقت للتاني .. :)



و >> see you

Ganna Adel يقول...

just me
و يبقى الوضع معلق..
نورتى المدونه
..............
mon monn
مبسوطة جدا ان البوست عجبك و مبسوطة اكتر انك ضحكتى من قلبك و اكيييييد وجودك يشرفنى..
و عن وضعهم يبقى الحال على ما هو عليه و على المتضرر اللجوء للقضاء :)

غير معرف يقول...

قصة شبيهة بالقصة دي حصلت معايا وفي نهاية المطاف أجبرتني تحت ضغط حبي ليها اني اتقدملها ... وقالتلي لازم الإرتباط الرسمي .... لازم تكلم والدك ووالدتك وانا هكلم والدي ووالدتي ... وبالفعل كلمت والدي والمشاكل اتفتحت معايا من ساعتها ورفض الموضوع لأني لسة باخد مصروف منه ... وكمان أهلها رفضوا .. وقالتلي لازم نسيب بعض وانا خدت قراري

يمكن كان حبها مليان آلام لكن فراقها كان أقل الم ليا ومتألمتش كتير ... يمكن عشان دة كان بمثابة الموت اللي مفيش بعده آلام !!

وردة لكل مجروح بإسم الحب (f)

Ganna Adel يقول...

فى الواقع زى ما قلت ممكن البعد يكون الحل الامثل لوضع متعب للطرفين.. فى قصتى البنت حاسة انها بتخون مبادئها و بتعمل حاجةغلط و مش عارفة تدى اللى قدامها و لا عارفة تتقبل حاجة من اللى بيديهولها..و الولد حاسس انه لوحده نتيجة لمشاعرها المتضاربة..بمعنى ان الاتنين مش مرتاحين.. لو وضعك انتهى بالبعد كافضل حل قدرتو توصلوله يبقى كده احسن ليكو انتوالاتنين و ان كنت اتمنى نهاية افضل لأبطالى :)
دمت بكل ود